Falsafah Pendidikan Barat Tradisional
Falsafah pendidikan barat terbahagi kepada dua iaitu:
- Tradisional
- Moden
Falsafah pendidikan barat tradisional
Menekankan aspek-aspek perenialisme dan essensialisme.
Perenialisme
Menekankan aspek-aspek perenialisme dan essensialisme.
Perenialisme
- Perennial bermaksud tidak berubah.
- Definisi: Sesuatu yang tidak akan berubah.
Konsep
- Ciri-ciri semulajadi manusia bersifat sejagat dan tidak berubah.
Matlamat Pendidikan
- Mengajar pengetahuan dan nilai yang bersifat sejagat, abadi atau tidak dan mempunyai had masa.
Tumpuan
- Potensi dan rasional individu.
- Lebih pasif.
- Penekanan agama melebihi sains.
- Melatih 3M.
- Kemahiran mental, menaakul.
Essensialisme
Konsep
Konsep
- Menumpukan perkara-perkara asas sahaja dan perkara ini pula bole berubah dari masa ke semasa.
- Bersifat praktikal dan pragmatik.
Matlamat pendidikan
- Pengajaran maklumat berbentuk fakta yang perlu dipelajari, dihayati dan disimpan oleh anak murid kita serta penghayatan budaya.
Tumpuan
- Inovasi kurikulum sekolah -dirancang secara sistematik.
- Guru memainkan peranan utama.
- Latihan intelek dan mental.
- 3M diterapkan.
- Nilai-nilai kemasyarakatan ditekankan.
No comments:
Post a Comment