Bidang: Mengenal Kraf Tradisional
Aktiviti: Wau-Mewarna
Tema: Alam Benda
Tajuk: Wau Bulan
Masa: 60 minit
Media: Alatan: Gambar wau
Bahan: lakaran wau pada kertas A4, krayon, pastel atau pensel warna
Standard Kandungan
1. Persepsi dan pemahanan bahasa seni visual ( unsur seni dan prinsip rekaan: garisan, rupa, jalinan, warna, kontra dan imbangan ).
2. Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan media dan teknik dalam aktiviti seni.
3. Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian dan teknologi dalam penghasilan karya.
4. Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni dan budaya.
Standard Pembelajaran
Persepsi Estetik
1. Menyanyikan lagu " wau bulan ".
Ala ewah ewah bule,
Wau bule teraju tigo,
Mari sini kawe-kawe,
Buat wau bersamo-samo.
Aplikasi Seni
1. Menunjukkan gambar wau. Rujuk gambar di bawah.
2. Bersoal jawab tentang:
Unsur seni ~ garisan, rupa, warna dan jalinan.
Prinsip Rekaan ~ kontra ( warna ) dan imbangan ( simetri ).
3. Menyusun proses penghasilan bagi mendapatkan idea perancangan proses kerja.
Ekspresi Kreatif
Langkah 1
1. Guru melukis beberapa bentuk wau tradisional di papan hitam.
2. Murid-murid merujuk lukisan wau di papan hitam.
Gambar dibawah menunjukkan murid-murid sedang melukis wau
cuba lihat lukisan wau murid tahun 1
Langkah 2
1. Mewarna lakaran corak dengan pensel warna, pastel atau krayon.
1. Membuat kemasan.
Apresiasi Seni
1. Mepamerkan hasil kerja dan bercerita mengenainya.
Contoh: Wau terkenal di pantai timur terutama di Kelantan. Biasanya dimainkan selepas musim menuai
2. Mempamerkan karya seni murid-murid.
Langkah 31. Membuat kemasan.
Apresiasi Seni
1. Mepamerkan hasil kerja dan bercerita mengenainya.
Contoh: Wau terkenal di pantai timur terutama di Kelantan. Biasanya dimainkan selepas musim menuai
padi. Wau yang dipasang busur akan mengeluarkan bunyi.
2. Mempamerkan karya seni murid-murid.
No comments:
Post a Comment