Monday 10 October 2011

Falsafah Pendidikan Barat Tradisional

Falsafah Pendidikan Barat Tradisional
Falsafah pendidikan barat terbahagi kepada dua iaitu:
  • Tradisional
  • Moden
Falsafah pendidikan barat tradisional

Menekankan aspek-aspek perenialisme dan essensialisme.
Perenialisme
  • Perennial bermaksud tidak berubah.
  • Definisi: Sesuatu yang tidak akan berubah.
Konsep
  • Ciri-ciri semulajadi manusia bersifat sejagat dan tidak berubah.
Matlamat Pendidikan
  • Mengajar pengetahuan dan nilai yang bersifat sejagat, abadi atau tidak dan mempunyai had masa.
Tumpuan
  • Potensi dan rasional individu.
  • Lebih pasif.
  • Penekanan agama melebihi sains.
  • Melatih 3M.
  • Kemahiran mental, menaakul.
Essensialisme
Konsep
  • Menumpukan perkara-perkara asas sahaja dan perkara ini pula bole berubah dari masa ke semasa.
  • Bersifat praktikal dan pragmatik.
Matlamat pendidikan
  • Pengajaran maklumat berbentuk fakta yang perlu dipelajari, dihayati dan disimpan oleh anak murid kita serta penghayatan budaya.
Tumpuan
  • Inovasi kurikulum sekolah -dirancang secara sistematik.
  • Guru memainkan peranan utama.
  • Latihan intelek dan mental.
  • 3M diterapkan.
  • Nilai-nilai kemasyarakatan ditekankan.

No comments:

Post a Comment