UNIT 8 : PENTERJEMAHAN DAN PENTAFSIRAN KURIKULUM
KEBANGSAAN
Kurikulum kebangsaan
Ø Suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan ko-kurikulum.
Ø Merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, unsur kebudayaan dan kepercayaan.
Ø Diseragamkan dan ditadbirurus secara “top down” kerana bidang pendidikan formal di Malaysia terletak di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia ,
Ø Dikenali sebagai kurikulum ideal yang telah sempurna dibentuk oleh FPK, atau kurikulum rasmi setelah diterima untuk dilaksanakan secara menyeluruh di semua sekolah di Malaysia .
Ø Terbahagi kepada 2 kumpulan utama:
a) Kurikulum formal yang mengandungi mata pelajaran 4 komponen.
b) Kurikulum tidak formal mengandungi aktiviti ko-kurikulum dan kurikulum tersembunyi.(k.tidak nyata)
Kurikulum Sekolah:
Ø Penawaran mata pelajaran dan aktiviti kokurikulum yang dikendalikan sekolah untuk murid di sekolah berkenaan.
Ø Dilaksanakan mengikut apa yang dibentuk pada peringkat pusat.
Ø Dibahagikan kepada 2 bahagian
a) bahagian yang meliputi segala kegiatan P&P.
b) bahagian yang meliputi kegiatan pendidikan luar bilik darjah(kokurikulum).
Penterjemahan Kurikulum kebangsaan:
Ø Merupakan satu siri proses yang melibatkan 4 komponen berantai.
Ø 1) Asas Pertimbangan Pembinaan Kurikulum
i) Pembangunan Negara
ii) Perkembangan individu
iii) Teori pembelajaran
iv) FPK
v) 4 Rukun pendidikan (UNESCO)
2) Peringkat Pelaksanaan Kurikulum
i) Komponen m/p wajib(teras, elektif, tambahan)
ii) Program-program khas
3) Amalan Kurikulum Bilik Darjah
i) Strategi P&P
ii) Penilaian (berterusan, scr berpusat,berasaskan sek.)
4) Hasil Pelaksaan Kurikulum
i) Pembangunan insan(individu)
ii) Pembangunan Negara
Matlamat Kurikulum
Ø Kembangkan pontensi pelajar
Ø Asas pengetahuan lanjutan
Ø Lahirkan insan yang sempurna (JERI)
Ø Bentuk warganegara yang dapat memberikan sumbangan.
Ø Dapat menggunakan pengetahuan dan kemahiran dlm menyelesaikan masalah harian.
Objektif Kurikulum
1) Domain Kognitif-keupayaan mental memproses maklumat.
2) Domain Afektif-perasaan yang dialami semasa pembelajaran.
3) Domian Psikomotor-tindak balas fizikal terhadap situasi pembelajaran.
No comments:
Post a Comment